Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Alkomat w zakładzie pracy - co trzeba wiedzieć!

0
Alkomat w zakładzie pracy - co trzeba wiedzieć!

Zachowanie trzeźwości w miejscu zatrudnienia jest jednym z elementarnych obowiązków pracownika. Zdarzają się jednak sytuacje, w których zachowanie pracownika skłania pracodawcę do przeprowadzenia kontroli trzeźwości podwładnego. Co trzeba wiedzieć o badaniu alkomatem w zakładzie pracy?

Rodzaje alkomatów

Alkomaty to urządzenia wykonujące pomiar ilości alkoholu zawartego w wydychanym powietrzu, umożliwiają ustalenie stanu trzeźwości. Istnieje wiele rodzajów alkomatów, a ich podział jest uzależniony od rodzaju sensora. Najbardziej popularne oraz najtańsze są alkomaty wbudowanym czujnikiem półprzewodnikowym. Alkomaty podręczne występują w niewielkich rozmiarach, są poręczne co ułatwia szybką kontrolę stanu trzeźwości. Trzeba jednak pamiętać, że wpływ na wiarygodność uzyskiwanych wyników badania mają niektóre substancje jak np. nikotyna, która może je zawyżać. Drugą grupą są alkomaty elektrochemiczne, są droższe a ich konstrukcja oraz parametry techniczne pozwalają na wyświetlanie wyników z dokładnością do 0,05 promila. Alkomaty spektofometryczne są profesjonalnymi urządzeniami wykorzystywanymi w pracy organów ścigania dla celów dowodowych. Wyniki uzyskiwane przez alkomaty policyjne są bardzo dokładne, nie mogą budzić żadnych wątpliwości.

Na czym polega badanie alkomatem?

Kontrola stanu trzeźwości polega na dmuchaniu w alkomat przez wskazany czas. Specjalne oprogramowanie urządzeń pozwala kontrolować przepływ powietrza, tak aby zapewnić właściwą pojemność próbki poddawanej badaniu. W przypadku alkomatów z atestem zakres pomiarów jest szeroki, a wynik który pojawia się w wersji cyfrowej na wyświetlaczu pokazuje wartości z dokładnością do 0,1 promila.

Czy badanie alkomatem w zakładzie pracy jest dozwolone?

Każdy pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo zatrudnionych, kiedy dochodzi do wypadku w miejscu pracy ponosi odpowiedzialność za powstałe zdarzenie. Obowiązujące w Polsce przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dopuszczają kontrolę trzeźwości pracownika. Uregulowania nie wskazują jednoznacznie czy badanie może przeprowadzić pracodawca samodzielnie za pomocą alkomatu, czy musi zrobić to uprawniony przedstawiciel uprawnionego organu. W praktyce zazwyczaj to kierownik zakładu pracy lub upoważniona przez niego osoba, korzystając z alkomatu profesjonalnego, ustala stan trzeźwości pracownika. Badanie powinno odbywać się przy wykorzystaniu sprzętu wysokiej jakości, ponieważ jedynie dokładny alkomat wskaże wiarygodny wynik testu. Za wykonywanie obowiązków pracowniczych w stanie po spożyciu alkoholu grożą kary dyscyplinujące jak. nagana z wpisem do akt, kara pieniężna lub zwolnienie dyscyplinarne bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Badanie alkomatem a zgoda pracownika

Ważne, że pracodawca może przeprowadzić ustalenie trzeźwości zatrudnionego wyłącznie za jego zgodą. Wskazany jest tutaj udział osób trzecich, które w późniejszym ewentualnym postępowaniu dyscyplinarnym mogą wystąpić w charakterze świadków. Nie jest dopuszczalne zmuszenie pracownika do poddania się kontroli, również wyrywkowe, losowe weryfikacje stanu trzeźwości w miejscu pracy nie są dozwolone. W sytuacji, w której osoba odmawia poddania się badaniu alkomatem przełożony może zażądać przeprowadzenia czynności z udziałem policji, która wykorzystuje urządzenia kontrolne wysokiej jakości. Powszechny w użytku jest alkomat alcoblow oraz alkomat iblow. Dla celów dowodowych, aby potwierdzić stan nietrzeźwości pracownika można wykorzystać zeznania świadków lub zapisy nagrań z monitoringów zakładowych.

Kiedy pracownik nie może odmówić badania alkomatem?

Jedynie w jednym przypadku zatrudniony nie może odmówić poddania się badaniu alkomatem. Kontrola jest obowiązkowa jeżeli pracownik uczestniczył w wypadku na terenie zakładu pracy. W takiej sytuacji zazwyczaj przeprowadza się ustalenia przy użyciu alkomatu, a następnie pobierana jest próbka krwi w warunkach ambulatoryjnych.

Jaki alkomat kupić do zakładu pracy?

Alkomat wykorzystywany w miejscu pracy musi spełniać wysokie standardy, dotyczy to zwłaszcza zastosowanych podzespołów m.in. kontrolerów mikroprocesorowych. Niewskazane są alkomaty jednorazowe, ponieważ mogą wskazywać fałszywe wyniki. Alkomaty polecane dla zakładów pracy to min. wysokiej klasy alkomat elektrochemiczny al-8000, poręczny i wygodny w użyciu oparty jest na innowacyjnym oprogramowaniu alkomatów policyjnych. Powszechnie wykorzystywany przez przedsiębiorców jest również alkomat pro x-5 , na jego działanie nie mają wpływu czynniki jak nikotyna czy zażywane leki.

Gdzie kupić alkomat?

Alkomat na potrzeby zakładu pracy musi spełniać wszystkie wymagane atesty, dlatego warto korzystać z usług sprzedawców oferujących sprzęt sprawdzonych marek. Alkomat musi być fabrycznie nowy, posiadać gwarancję. Z uwagi na konieczność kalibracji alkomatów ważny jest również serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz fachowe doradztwo. To inwestycja, na której nie warto oszczędzać, cena alkomatu musi iść w parze z jakością, a to ile kosztuje alkomat powinno stanowić drugorzędną kwestię w wyborze. Najważniejsze, aby kupić urządzenie, które zagwarantuje szybkie, sprawne badanie oraz rzetelne pomiary oraz będzie służyło przez długi czas.

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 732 50 50 50
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl